Začátek roku

Naděžda Stejskalová

Rozvoj informatiky podvazuje tvořivost lidí a ničí tradiční zvyky zplošťuje život, přináší nové tradice, cizí a špatně chápané Halowenn, Santa Claus, Valintin. Platí to o chování lidí, ale i o pestrosti života,, globálnímu obchodu, tradičnímu stravování oblékání i jazyku.

Byly doby,  kdy se lidé  museli  o svoji zábavu starat sami. Rok byl plný  příležitosti  k  shromažďování a stykům s lidmi. Nový Rok. V pranostice pokročil návrat slunce o slepičí krok. Byl to den vzájemných gratulací a přání všeho  dobrého  nastávajícím roce. Příležitost k dobrým předsevzetí a slibům opuštění špatných zvyků.

7. 1. Tří králů, příležitost pro kluky. Dávno před  tím  se obnovovaly nebo vytvářeny nové trojice, představující tři mudrce či mocnáře z východu. Ti nový to měli  těžké stáří je do jejich rajonu  nepouštěli a obyčejně si svoje nástupce vybírali. Tradiční říkanka o černém vzadu byla přednášena a nadějí na odměnu a tak to byl druh koledy. Zato svěcenou   křídou, ale jak upadal vliv církve na školu, stačila mudrcům křída uzmutá ve škole. Ostatně tem zvyk ještě žije, už úplně zbaven náboženského obsahu, ale s nataženou rukou. Na  Tři krále církevní zvyk povoloval likvidaci vánočních stromků i chudými bytky. Do tzé doby to bylo jako  se stromem poznání, která Adama a Evu vypudil z ráje. Ale děti dokazovaly, že je to jako z jejich  pra-pra-prarodiči. Až do druhé světové války končily vánoční prázdniny. Jest-i součastní žáci závidí, nechť si uvědomí, že jsme chodily do školy i odpoledne a i  o sobotách ( Náplast  byly ve volním čtvrtku) Mládež bohatě využívala zamrzlých rybnáků  prohaněla se na bruslích, téměř všechny byly na kličku a vyžadovaly pevné boty a ty nebyly zdaleka u mnohých kluků samožřejmostí. „ džeksny“ či dokonce „ nože“ tedy brusle připevněné k botám, bylyl velkou vzácností. Také hokejku neměl mnohý malý Maleček, Tožička, mokna a jak se všichni ti naši tehdejší Jágrové jmenovali.

Období půesů, bálů a šibřinek. Nebylo jedné organizace, spolku, později politické strany, aby nepořádala v lednu svoji  „taneční zábavu“. Byla to takřka povinnost se na tento podnik dostavit vyciděné, oholení, ženy navoněné, napudrovaní, nalíčené, byla to vlastně u našich maminek jediná příležitost v roce, kdy sáhly po kosmetice. Organizace se předháněly v získání kapely, která měla dobrou pověst. Byly zapomenuty ( na ten večer) na spory a rozdílné názory. Sokolové chodili na plesy Orlů, DTJ a naopak dokonce agrárníci  a  národní socialisté  tančili i na všedělnickém  plese komunistů-. My děti jsme čekaly, až se rodiče vrátí. Přinesli totiž pytlík studentské směsy,  nugátu či  oříškovou, nebo mléčnou čokoládu. Také banán nebo pomeranč, jinak dosti vzácné.

Pole odpočívala, ve spížích dosud visely štůčky masa z  čuníka, seníky ještě téměř plné a tak lidé „ z polí se živící“ odpočívali, opravovali nářadí, chystali se na jaro.  Ti bohatší občas projeli koňská stěžení pro dříví do lesa, nebo vyváželi hnojivo na zasněžená pole. J. P.