ČLÁNKY AUTORA
Dopis z USA roku 1998Rakouští úředníciVelikonoceDědeček ZábranskýZemědělství po roce 1989 Třetí a poslední město v mém životěKamarád Karel BočekZmatek nad zmatek, kdo se v tom může vyznatKouřim - město mého dětstvíJe listopad 1989Josef Brousek - celokožená vazba Z válečných dopisůSignál 1968Na studiích v PrazeTak se čas pomalu dokulil k roku 1968Šefčík 19683. Nemoce - operace2. Nemoce – operace1. Nemoce – operace3. Ze zápisků J. Pergla.2. Ze zápisků J. Pergla.1. Ze zápisků J. Pergla.Kaldoun1. máj v roce 1961MUDr. Josef Daníček Protistranická kampaň sílíPřes dva kontinenty, po sedmi mořích.Bály - plesyPřed osmdesáti létyMilánekRod Karplesů - Karsů na zámku v Unhošti1887 založen Sokol v UnhoštiO církviOmnipol a AnglieNejvětší letadlo světaZemský ráj to na pohledZačátek rokuPsí sádloNepřestávám žasnout J.P.Rodokmen Slánských z Unhošťska.Omnipol 1Zážitky z válkyDomov důchodcůProfesor ŠolínRecept na dobré vdolky s rozvařenými jablkyBabička Kytková a její rodyŘemeslaJak se vyšetřovaloRod KarpelesůPadesátá létaHaváriePokus o historickou studii našeho pomýleníStalo se v jednom městěTaké nepůjdete k volbám?Jak se volil tajemník obce - r. 1970Trempská osada RujanaTrempink v roce 1930 blízko UnhoštěVojna v padesátých létechPrvní máj v roce 1914 v KyškovicíchMVDr. Antonín Šnobl – zvěrolékařVzpomínky na staré časyLetecký provozZ činnosti 11. Stlp v ChebuProfesor ŠolínGenerál PateraVagony bez kolejí, nouzová obydlí v Unhošti3. Pokračování. Pokus o studii našeho pomýleníToníkStanovisko k německé otázceJaro v UnhoštiRybníky dílo lidských rukouChvála léta, chvála domova, chvála životaZemědělství v UnhoštiExekutor v roce 1924- 1940.Trdlo makovéPrvní světováVzpomínka na květen 1945Tenkrát v pětačtyřicátémJiný světAni gram uranu.Dubček r.1968 Jak to bylo v Moskvě.Pokus o historickou studii našeho pomýleníKonec armády2. Pokus o historickou studii. Profesor Hajn2. Pokus o historickou studii.Vyrůstal jsem ve vsiŽivé snyPřišla za mnou vnučka.Slavnost 500 let bitvy u LipanVzpomínky na rok 1968.Dopis ŠrámkoviMarketing - polovina 19 století.Viděli jsme prvně letadlo nad Unhoští, Jaromír Šmíd vzpomíná r.1916PRIMAÚryvek z novin Motorletu, rok 1968 - 1970.Karel SlánskýKantořiČeské vdolkyKAPLIČKY DO HÁJKUČEŠI ŽIJÍ V PRAZEROK NA VSIRozhlas po drátě

Největší letadlo světa

Naďa Malá 13:27 0 komentářů

Tiskem a v televizi proběhla zpráva: největší letadlo světa ve vzduchu Tisíc lidí na palubě už není směšná fantazie, která pobouřila před sto léty Wilbura Wrighta p=rvního letce, prognoza žurnalistického snílka na recepci k poctě prvních proletěných desítek kylometrů –kde jinde než ve vlasti Julia Verna.

Jestlipak si uvědomuje zdrcující většina lidí, kterým je létadlo nad  hlavou tak běžným zážitkem, že se po něm ani neohlédnou, jaká obrovská spousta práce na  od pracovišť vědců, přes štáby konstruktérů desítek oborů, přes  zkušebny jednotlivých systémů. K poslednímu šroubku, až k těm  kteří, už se tak málo podobají rukodělným pracovníkům z dob pradědů. V jejich rukou vystřídala kladiva , kleště a ušmudlané modráky tlačítka, klávesnice a obrazovky počítačů.  Kteří ruce a tělesnou sílu používali jen tam, kde počítače a jimi řízené roboty zatím neumějí.

Je to majestátný pohled na dílo lidských rukou a budilo by úctu lidí k sobě samým, kdyby  následující zprávy velmi rychle  nevyvedli posluchače či diváky z iluzí o pokroku lidstva.

Takže obr je ve vzduchu. Tím to končí? Omyl je to pouhý začátek. Než první cestující na první trati prvního seriového letadla usedne  do pohodlného křesla, uplyne čas nabitý zkouškami, testy,prověrkami, přípravou výroby, letovými i pozemními zkouškami.
  
A potom – to už je  celé ? Kde  že, nemluvím-li o legislativním zajištění všeho kolem mezinárodní letecké dopravy, výcvik posádek pořádku periodických prohlídek všech systémů, péče o pohodlí ( i žaludky) cestujících  jejich dopravu  na a i letiště, zůstává letado, které musí po stanovené trase z jednoho místa do jiného spolehlivě dopravit. Lidi i náklad  a to s  výjimkou extremních situací za každého počasí.

Kde jsou časy, kdy pilot ztratil orientaci, nasadil „železný kurs“ a přečetl na nejbližší železniční stanici  nápis a byl v obraze.. Kdy podle trati letu byly  vytipovány plochy pro nouzové přistání, kdy se bouřky a Vysočina oblétávaly, kdy telegrafista v letadle otáčel rámcovou  anténou a chytal nejsilnější signál rádiového majáku, aby pilotovi sdělil kam má letět.. Fotografie z té doby  ukazují avigační, zařízení velikosti kozího chlívku, později vyrostlo ve vysílací středisko za Jenčí. Když  začala  éra proudových letadel v dopravě. Ozvan se  rozhořčený hlas  jednoho z průkopníků letectví, který se toho dožil. Lord Brabazon  of Tara, jeden z prvních anglických pilotů., varoval důrazně, aby řízení letadel  letového provozu neustrnulo na metodách, které začaly ledadlům  o polovinu pomalejším, že situace vyžaduje revoluční řešení. A ono přišlo. Snad také díky tomu, že vojáci docenili možnosti, které nabízely nové systémy pro jejich účely – ostatně podstatná část nových metod spočívala  na radaru, který byl z počátku ryze vojenským vynálezem. A dnes jezdíte-li autobusem nebo autem do Prahy., nemohli jste si nevšimnout ohromné budovy. Ano tady je nástupce všech těch primitivních a pokročilejších metod řízení letového provozu Jen to, že pro letiště velikosti a významu Ruzyně je pro domov těchto zařízení potřeba doslova palác. A snad jen to. Že přes všechnu špičkovou techniku i tady je to člověk který je na konci toho fascinujícího řetězu elektrotechniky – letecký dispečer. Pojedete- li kolem uvědomte si, že kdesi v útrobách , té pěkné budovy  v zešeřelém sále sedí ti kteří v konečné fázi odpovídají za bezpečí tisíců lidí kdesi nad mraky.

                                                                                                  Jiří Pergl